Psykisk hälsa och ohälsa

När vi trillar och slår oss sätter vi ett plåster på såret. När vi har magont och hosta som inte går över vänder vi oss till läkare som skriver ut medicin. Vad gör vi då när vi mår psykiskt dåligt? Oftast ingenting alls. Vår omgivning vet nästan aldrig om det, men även om de gör det ges vi sällan något mer än ett par uppmuntrade ord om att allting löser sig. Mental ohälsa underskattas väldigt ofta.

En av fem drabbas av depression

Upp och nergångar är givetvis en naturlig del av livet. För många individer ter sig däremot den psykiska ohälsan i allt för långa perioder som leder till allt större skador. I värsta fall självmord som mer än tusen svenskar tragiskt nog tar till varje år. För varje person som tar sitt liv går det mer än tusen andra som lever med nedsatt livskvalité på grund av mental ohälsa. Studier visar att ca 20% av befolkningen är drabbade.

Att råda bot på psykisk ohälsa sker sällan över natten, men är samtidigt inte svårt om professionell hjälp ges. Många drar sig tyvärr från att söka denna. Det är däremot något som vi alla borde uppmuntra till. Ingen förtjänar att må dåligt och det finns ingen skam i att vilja må bra. Idag är det dessutom lättare än någonsin att få hjälp då du kan boka tid med ett flertal online terapeuter. Utbildade psykologer som smidigt behandlar dina problem via samtal över internet.

Indikationer på psykisk ohälsa

Att skilja psykisk hälsa från ohälsa må låta enkelt, men det är inte alltid så lätt som det verkar. Ibland är vi så bekanta med våra problem att vi själva inte uppmärksammar dem. Det kan handla om ett inmatat mönster där vi automatiskt beter oss illa eller gör saker som vi innerst inne inte vill på grund av en bristande självkänsla. Även om vi inte alltid ser våra problem finns det däremot vissa indikationer på psykisk ohälsa som bland annat inkluderar följande:

  • Ser och hör saker som inte finns
  • Känslor av oro och nedstämdhet
  • Svårigheter att sova om nätterna
  • Undvikande av sociala situationer
  • Gör saker vi egentligen inte vill
  • Dålig aptit och bristande hygien
  • Tankar om att inte vilja leva längre

Hitta hjälp för att förbättra din mentala hälsa

Vare sig det handlar om ett destruktivt mönster; dåligt självförtroende; motivation som svajar; depression eller annat problem kan du smidigt få den effektiva hjälp som behövs. Vi samarbetar med flera professionella terapeuter som när som helst kan guida dig till ett bättre välmående via videosamtal över internet – det är både billigt, flexibelt och tryggt.

Emelie Bergström

Emelie

Certifierad samtalsterapeut med expertis inom självförtroende, självkänsla och måluppfyllande.

Första samtalet är gratis, varav resterande ligger på 200 kr för 60 minuter. Paketpris existerar.

Epost: emeliebergstrom@onlineterapi.nu | telefon: 0739333430 | skype: emelie.sara.marita

Ledig plats

Okänd terapeut

Är du en terapeut som önskar att visas här? Kontakta oss på info@onlineterapi.nu

Alla terapeuter

Alla terapeuter

Klicka här för att se alla våra terapeuter.

Hur kan min psykiska hälsa främjas?

Det finns ett flertal olika sätt som ens mentala hälsa kan tas hand om; antingen på egen hand eller via en terapeut. Hur effektiva dessa metoder är beror helt och hållet på hur omfattande problemen är. Handlar det endast om stress i vardagen eller mindre ångest kan du säkert hantera det på egen hand, medan djuprotade mönster och osäkerhet på sig själv t.ex. kan behöva professionell guidning.

Vad som alltid borde vara sista utvägen, men som tyvärr ofta ses som en genväg till välmående är diverse läkemedel.

Bättre välmående via professionell terapeut

Väljer du att prata med en terapeut har de en mängd olika verktyg och metoder som kan användas för just din personlighet och dina problem. Alla är unika och hur vägen till psykisk hälsa ifrån ohälsa ser ut varierar därför. Många gånger kan det vara svårt att själv identifiera hur man når ett bättre välmående och då är hjälpen av en terapeut väldigt effektiv.

Nedanstående är tre typer av terapier som kan användas, vilka i sin tur kan brytas ner till ett flertal andra terapiformer som kan skräddarsys för just dina behov.

Bättre välmående på egen hand

Hur vår psykiska hälsa och ohälsa ter sig har ofta band till vår barndom, men även kopplingar till vardagliga aktiviteter. Lider du endast av smärre problem är det troligt att nedanstående kan ha stora positiva effekter:

  • Träning
  • Mer sömn
  • Bättre kost

Att utöva mindfulness är även något som har visat sig vara väldigt effektivt för att finna en inre ro och bli lyckligare. Detta kan enkelt göras på egen hand genom flera olika övningar som inte behöver ta mer än ett par minuter om dagen.